مقایسه یونیتی و آنریل انجین

مقایسه یونیتی و آنریل انجین بخش اول

سلام خدمت دوستای عزیز 🙂

یه مدتیه خیلی از کابرای سایت تو گروه تلگرام یا جاهای دیگه سوال میکنن “یونیتی بهتره یا آنریل انجین؟”

به همین دلیل تصمیم گرفتم درباره این مسئه یه تحقیق کوچیکی انجام بدم و نتیجتشو با شما تحت عنوان مقایسه یونیتی و آنریل انجین به اشتراک بزارم. توی وبسایت های خارجی مقاله هایی خوندوم و نتیجیه نهاییشو با توجه به وضعیت حال حاضر ایران براتون توی بخش زیر مینویسم، خب دیگه بریم سر اصل مطلب:

مسلما آنریل انجین ۴ (UE4) و یونیتی دو موتور بازی سازی قدرمتند هستند که امروزه به طور گسترده در دسترس همه ست. در حالی که تعداد زیادی از استودیو های بازی سازی بزرگ جهانی از آپشن ها و امکانات اختصاصی خودشون برای ساخت بازی استفاده میکنن اما همچنان بازاری بزرگ برای بازی سازان مستقل و حتی استودیو های بزرگ بازی سازی وجود داره که برای ساخت بازی بهتر همچنان به این دو موتور قدرمتند نیازمندن! بازی های با کیفیتی مثل Dead Island 2 و Hitman Sniper در این دو موتور قدرتمند توسعه یافتند. اگر میخواید وارد عرصه و دنیای بازی سازی بشید، اولین قدم انتخاب یک انجین یا موتور بازی سازی خوب برای یادگیری، ساخت و اجرای بازی شماست.

چه نوع بازی میخواهید بسازید؟!

اولین سوالی که باید از خودتون بکنید اینه که برای چی میخواید از موتور های بازی سازی استفاده کنید و چه نوع و سبک بازی مد نظر شماست؟ البته اگه هدفتون ساخت بازی هستش! چون همونطور که خیلی از شما عزیزان میدونید این موتور ها تنها برای بازی سازی استفاده نمیشن و حتی میشه باهاشون اپلیکیشن موبایل طراحی کرد و کاربرد های گسترده ای دارن.

آیا میخواید یه بازی سه بعدی بسازی یا دو بعدی؟ یا شایدم ترکیبی از هر دو! ممکنه شما بخواید یک بازی ساده و کوچیک پازل که شامل یه فیزیک ساده هستش بسازید. خب، حالا میخواید بازیتون رو روی وب اجرا کنید یا پلتفرم های مختلف موبایلی مثل اندروید یا آی او اس؟ شایدم علاقه زیادی به خروجی گرفتن بازیتون روی کنسول هایی مثل ایکس باکس یا پلی استیشن دارید؟! از چه راهی میخواید به بازیتون قدرت بدید؟ راستی یه چیز دیگه، اصلا هدفتون کسب درآمد هست؟ اگه آره، از چه راهی؟ پرداخت درون برنامه ای، نماش تبلیغات یا دانلود به ازای پرداخت؟

ممکنه قصد داشته باشید یه بازی سه بعدی یا ۳d بسازید، بسیار عالی! یونیتی یکی از قدرتمند ترین موتور های بازی سازی رایج امروزیه، در حالی که یونیتی گرافیکی در سطح موتور آنریل نداره. با این اوصاف اگه بازیتون احتاجی به گرافیک بسیار بالا یا به قول معروف گرافیک نسل بعدی بازی سازی نداره، پس احتیاجی به استفاده از آنریل ندارید و به راحتی میتونید بازیتونو با یونیتی بسازید.

قیمت

درحالی که انتخاب موتور مورد نظر برای ساخت بازی به شدت به نوع بازی که قصد ساخت اون رو دارید وابستس، نوع سیستم و پلتفرمی هم که قصد اجرای بازیتون رو روی اون دارید یکی دیگه از فاکتور های مهم انتخاب انجینه. بسته به بودجه و سرمایه مالی اولیتون و فاکتور هایی که گفتم باید تصمیم بگیرید که یونیتی یا آنریل رو انتخاب کنید.

اگه شما به عنوان یک توسعه دهنده مشتاق فقط میخواید نحوه ساخت بازی رو یاد بگیرید نباید زیاد نگران هزینه ها نباشید! احیتاجی به خرج و هزینه های بزرگ نیست. قیمت یه انجین بازی سازی میتونه یه نقطه بزرگ برای فروش هر توسعه دهنده باشه.

یونیتی یه نسخه کاملا رایگان رو ارائه میده (ما تحریمیم باید از جاهای دیگه دانلود کنیم 😐 ) که میشه از وبسایتش دانلود کرد. اگه شما میخواید تازه بازی سازی رو شروع کنید میتونه یه گزینه خیلی خوب برای شما باشه. در حالی که یونیتی یه نسخه دیگه تحت عنوان Unity Pro داره که به شما این قابلیتو میده بدون تلف کردن وقت و به سرعت بازیتون رو بسازید. شما واقعا نمیتونید نسخه بهتری از ورژن رایگانشو برای شروع گیر بیارید! (در مورد ما ایرانیا صدق نمیکنیه این قضیه ?)

اگه میخواید یونیتی رو به صورت قانونی به ورژن پرو (Pro) آپگرید کنید باید یه مبلغ نسبتا گرون رو پرداخت کنید. برای خرید دو حالت وجود داره یک، با پرداخت ۱۵۰۰ دلار به صورت کجا و برای همیشه یا دو: پرداخت ۷۵ دلار به صورت ماهیانه. پرداخت از طریق هر یک از راه هایی که گفتم به خودتون بستگی داره که چطوری بخواید شروع کنید! (همچنان این مورد تو ایران معنی نداره، خدا پدر پی سی دانلود و دانلود هارو بیامورزه ? وطنم پاره تنم!)

خب میریم سراغ هزینه های آنریل! نگران نباشید آنریل کلاااا مجانی و رایگانه… توی آخرین اخباری که منشتر کردن آنریل به طور کلی رایگان شده یعنی شما به همه امکاناتی که این انجین ارائه میده بدون پرداخت هیـــــچ هزینه ای دسترسی کامل دارید. اماااااا! اما آنریل اعلام کرده که ۵% از هر پروژه ای رو به عنوان حق التعلیف یا امتیاز انجینش میگیره. پس یعنی شما اگه از بازیتون کسب درآمد کنید ۵% از کل فروشتون متعلق به Epic Games هست و اون رو ازتون به هر شکلی شده میگیره 😐 منظورم از فروش همه درآمد هاییه که از طریق بازی بدست اومده مثل پرداخت درون برنامه ای، تبلیغات توی بازی و یا قیمت کلی فروش بازی…

خب فکر میکنم تا اینجا برای بخش اول این مقایسه کافی باشه… توی بخش بعدی (دوم) به بررسی زیان های برنامه نویسی هر کدوم، بخش بلو پیرینت، فروشگاه های Assets، قابلیت های گرافیکی و در نهایت راحتی در استفاده رو مورد برسی قرار میدیم.

این مطلب به صورت اختصاصی از وبسایت پی سی اسکیل منتشر شده پس اگه کپی میکنید حتمااااا ذکر کنید که منبعش چی بوده، کلی برای نوشتنش وقت گذاشتم! 🙂

اگه سوالی یا نظری درباره این دو موتور یا موتور های دیگه دارید خیلی خوشحال میشم اون رو برام توی بخش کامنتا زیر همین پست بنویسید!

ممنون از اینکه وقت گذاشتید و خوندید مطلبو!

با تشکر، عرفان صحاف نژاد تیم آموزشی پی سی اسکیل

دیدگاه ها: 2
۱۳۹۴/۰۸/۲۴