یونیتی یا آنریل انجین

مقایسه آنریل انجین و یونیتی بخش دوم

سلامی دیگه خدمت دوستای عزیزم… 🙂

با بخش دوم مقایسه آنریل انجین و یونیتی در خدمت شمام. توی پست قبلی مقایسه یونیتی با آنریل انجین به برسی کلی بازی سازی و قیمت (به همراه نسخه های موجود) هر یک از این دو انجین بازی سازی پرداختیم. توی این پست قصد دارم به زبان های برنامه نویسی، بخش بلوپرینت، فروشگاه های استس، قدرت گرافیکی و در آخر راحتی استفاده هر دو موتور بالا بپردازم.

اگه این مطلب براتون مفید بود لطف کنید برای دوستاتون هر لینک پست رو ارسال کنید تا اون ها هم استفاده کنن! بریم سراغ اصل قضیه…

زبان های برنامه نویسی

خـــــــب! رسیدیم به مقایسه زبان های برنامه نویسی که یکی از مهمترین ملاک های انتخاب انجین هستش. اول به برسی یونیتی و بعد به برسی آنریل خواهیم پرداخت

همونطور که اطلاع دارید توی موتور قدرتمند یونیتی قابلیت برنامه نویسی برای بازیتون با چند زبان وجود داره. این زبان ها عبارتند از سی شارپ، جاوا اسکریپت و زبان نشعت گرفته از خانواده پایتون یعنی “بو” ! چیزی که مسلمه دست بازی ساز توی مبحث کد نویسی خیلی بازه. هرشخصی با داشتن آشنایی با یکی از زبان های بالا اقدام به برنامه نویسی بازی کنه.

از لحاظ راحتی زبان ها میشه به ترتیب جاوا اسکریپت، سی شارپ و در آخر بو رو معرفی کرد چرا که جاوا اسکریپت از ساختار بسیار ساده تری نسبت به سی شارپ و بو هستش که همین دلیل باعث شده خیلی از بازی ساز ها به سمت این زبان کشیده بشن. توجه داشته باشید که جاوا اسکریپت با زبان جاوا تفاوت های بسیاری داره یعنی دو زبان کاملا جدا هستند اما سینتکسی شبیه به هم (سی بیس) دارن. برای برنامه نویسی با زبان سی شارپ هم باید کم و بیش با مباحث شی گرایی آشنا باشید تا بتونید به خوبی از این زبان برای کد نویسی در صنعت بازی استفاده کنید. در آخر هم که بو… 🙂

برای مثال من شخصی هستم که حیطه تخصصیم طراحی وب هست و طی پروژه هایی که انجام دادم با جاوا اسکریپت آشنایی زیادی پیدا کردم و اگه بخوام به سمت صنعت بازی سازی برم قطعا این زبان رو جهت کد نویسی انتخاب میکنم. این قضیه برای شخصی هم که با سی شارپ اقدام به برنامه نویسی اپلیکیشن ویندوز کرده هم صدق میکنه ولی در کل به نظر خودم جاوا اسکریپت ساده تره و پیچیدگی های سی شارپ رو نداره. از لحاظ قدرت هم توی یونیتی هر سه با هم برابرند چرا که یونیتی امکانات یکسانی رو برای هر سه زبان ارائه میده و نمیشه گفت یه کاریو سی شارپ میتونه انجام بده ولی جاوا اسکریپت نه!!!

اگه نوبتیم باشه نوبت آنریله! ?

آنریل انجین بر خلاف یونیتی فقط از یک زبان برنامه نویسی یعنی سی پلاس پلاس برای کد نویسی در بخش بازی سازی پشتیبانی میکنه اما ممکنه بگید چه بد، فقط یه زبان؟! خب نقطه قوت آنریل داشتن بخشی به نام بلوپرینت هست که بدون کد نویسی این اجازه رو بهتون میده تا بازیتون رو بدون یک خط کد نویسی بسازید و در نهایت خروجی بگیرید! توی تیتر بعدی بیشتر در موردش صحبت میکنیم. از لحاظ قدرت هم، سی پلاس پلاس به خودی خود یکی از قدرتمند ترین زبان های ایجاد شده هست و هیچ کس به قدرت سی پلاس پلاس شک نداره! بسیاری از زبان های رایج امروزی مثل جاوا اسکریپت، پی اچ پی و … از قواعد دستوری یا سینتکس این زبان پیروی میکنن که نشون دهنده مسنجم بودن و قدرتمند بودن این زبان هستش…

در نظر داشته باشید که انتخاب زبان برنامه نویسی تنها به علاقه و زمینه فعالیت هر شخص بستگی داره و در کل یک چیز سلیقه ای به حساب میاد…

بلو پرینت BluePrint

بلوپرینت اسم یک امکان منحصر به فرد آنریل انجین هست که به شخص بازی ساز این اجازه رو میده بدون داشتن دانش برنامه نویسی به راحتی و بدون دردسر بتونه بازیش رو بسازه. متاسفانه یونیتی همچین امکانی رو ارائه نمیده. بلوپرینت سیستمی بر مبنای نود یا سیم هست که شما با وصل کردن سیم ها در محیط میتونید کاراکتر، اکشن ها، حرکت و … رو توی بازیتون کنترل کنید. اگر دنبال بازی سازی خیلی حرفه ای هستید بلوپرینت نمیتونه گزینه خوبی برای شما باشه چون قطعا استفاده نکردن از زبان برنامه نویسی محدودیت هایی رو ایجاد میکنه… نگران بخش شبکه هم نباشید بلو پرینت از شبکه هم پشتیبانی میکنه! یکی از دلیل محبوبیت های آنریل انجین همین بخش بلوپرینت هستش.

فروشگاه های Assets

فروشگاه های استس، بخشی برای قرار دادن آبجکت ها، پارتیکل ها و در کل ابزار های آماده جهت ساخت بازی بهتر هست. برای مثال یک پکی که شامل مجموعه ای از انیمیشن های یک کاراکتر هست به راحتی از روی فروشگاه های استس پس از خرید قابل دانلوده. البته تمام محصولات این بخش به صورت پولی نیست و بسیاری از بخش هاش هم رایگانه.

یونیتی و آنریل انجین خوشبختانه هر دو دارای فروشگاه های استس هستند اما اگه بخوایم ریز تر و تخصصی تر برسی کنیم، یونیتی فروشگاه استس بزرگتری نسبت به آنریل انجین داره به صورتی که در طی روند ساخت بازی به هر شی یا ابزاری احتیاج داشته باشید میتونید اون رو داخل فروشگاه استس پیدا کنید. پس توی این بخش برتری با یونیتیه…

گرافیک بازی

از نظر خیلـــــــــی از بازی ساز ها مهم ترین عامل محبوبیت یه بازی داشتن یه گرافیک خوبه. یونیتی و آنریل هردو دارای گرافیکی بسیار خوبی هستن و طی سال های گذشته بازی هایی با گرافیک بالا با این دو موتور طراحی و توسعه داده شدن. از نگاه تخصصی تر، آنریل دارای گرفیک بیشتری جهت ساخت بازی هست اما به این معنی نیست که یونیتی گرافیک ضعیفی داره.

یکی از بازی های وطنی که گرافیک بالایی داره (به نظر من بهترین کیفیت رو توی بازی های ایرانی داره) بازی “ارتش های فرازمینی” هست. این بازی یک بازی اول شخصه که از لحاظ گرافیکی کاملا انتظارات رو برآورده کرده. این بازی برنده جایزه بهترین بازی مسقل دنیا شد! پس این نشون دهنده اینه که آنریل میتونه گرافیک بسیار بالایی رو به نمایش بزاره

پلت فرم ها

تا قبل از ارائه آنریل انجین ۴ یکی از دلایل استفاده از یونیتی جهت بازی سازی قابلیت پشتیبانی از چند پلتفرم که به اصطلاح کراس پلتفرم گفته میشه، بود. با استفاده از این قابلیت شما قادر هستید برای چندین سیستم عامل مثل ویندوز، لینوکس، ایکس باکس ۳۶۰ و وان، پلی استشن ۳ و ۴، اندروید، آی او اس، وب و … بازی بسازید به طوری که یکبار بازی رو ساخته و بعد از اون با اعمال تغییراتی میتونید خروجی جهت استفاده بر روی دیگر کنسول ها دریافت کنید.

خب، این بود از برسی دو موتور بازی سازی یونیتی و آنریل انجین: بخش دوم! امیدوارم مورد پسندتون واقع شده باشه و بعد از خوندن این مطلب بسته به ویژگی های هر کدوم از دو موتور بالا، انجین مورد نظرتون رو انتخاب و راه پر پیچو خم بازی سازی (توی ایران! 😐 ) با پشتکار و علاقه طی کنید. به امید پیشرفت روز افزون صنعت گیم ایران… 🙂

راستی اگه علاقه به شروع بازی سازی دارین میتونید به لینک های زیر مراجعه کنید:

دوره بازی سازی با یونیتی (پی سی و اندروید)

دوره بازی سازی به آنریل انجین (با بلوپرینت)

دوره مدل سازی با ۳D Max و ZBrush

دیدگاه ها: 0
۱۳۹۴/۰۸/۳۰